Sarbatoarea Intrarii lui Hristos in Ierusalim
este cunoscuta in popor sub denumirea de
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link].
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] Ene Braniste afirma ca aceasta sarbatoare
se mai numea si Duminica aspirantilor la Botez, deoarece in aceasta zi
catehumenii, care fusesera admisi la Botez, mergeau la episcop pentru a primi
Crezul ca
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]. Aceasta duminica a purtat si
denumirea de Duminica gratierilor, pentru ca in cinstea ei, imparatii acordau
gratieri.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] vede in aceasta sarbatoare inaintarea lui
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] spre
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]. El putea sa evite moarte, insa, o primeste
de buna voie pentru a o birui. Lui nu-i este impusa moartea ca o necesitate, asa
cum ne este impusa noua. De aceea El moare pentru altii, nu pentru Sine. El nu
avea pacatul imprimat in firea Sa, ca noi toti, pentru ca S-a nascut ca om prin
voia Sa.
Existand din vesnicie ca Dumnezeu, El a luat
firea omeneasca, dar a incadrat-o in ipostasul dumnezeiesc. Daca s-ar fi nascut
ca orice om din pacat, prin pasiune omeneasca, ar fi murit pentru El si nu
pentru noi. Ar fi ramas in moarte ca orice om, deci nu ar fi inviat. Intrarea in
Ierusalim este o prefigurare a Intrarii in Ierusalimul ceresc. Astfel, nu
intamplator noi cantam in noapte de Pasti: "Lumineaza-te, lumineaza-te noule
Ierusalim".
In legatura cu acest eveniment,
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] noteaza: "Spuneti fiicei Sionului: Iata
imparatul tau vine la tine bland si sezand pe asina, pe manz, fiul celei de sub
jug" (Matei 21, 5). In interpretarea
Sfintilor
Parinti, asina preinchipuie poporul iudeu, in timp ce manzul prefigureaza
neamurile care urmau sa fie chemate la credinta.
Aceasta interpretare este dreapta, pentru ca stim
ca iudeii il vor prigoni pe Hristos si paganii Il vor primi. Cei mai multi
dintre pagani vor fi purtatori de Hristos de-a lungul istoriei si vor intra cu
El in Ierusalimul de sus, in
Imparatia
cerurilor.
"Acestea nu le-au inteles ucenicii Lui la
inceput, dar cand S-a preaslavit Iisus, atunci si-au adus aminte ca acestea erau
scrise pentru El si I le-au facut Lui". In general, ucenicii au inteles foarte
putin din ceea ce s-a intamplat cu Invatatorul lor pana cand El le-a sporit
intelegerea (Luca 24,45) si Duhul lui Dumnezeu i-a luminat cu limbi de foc.
Numai atunci au priceput ei toate lucrurile, aducandu-si-le aminte.
Sfantul Ignatie Brancianinov vede in "Manzul
asinei" si altceva. Acest manz il descopera pe omul manat de pofte dobitocesti,
lipsit de libertatea sa duhovniceasca, legat de impatimire si de obisnuinta
vietii trupesti.
Invatatura
lui Hristos desface asinul de iesle, adica de implinirea voii pacatoase si
trupesti. Dupa aceea, Apostolii aduc asinul la Hristos, isi pun pe asin hainele:
pe el Se asaza Domnul si savarseste pe el intrarea in Ierusalim.
Asta inseamna ca dupa ce omul paraseste viata
pacatoasa, este adus la Evanghelie si imbracat, ca in niste haine apostolesti,
in
cunoasterea
lui Hristos si a poruncilor Lui. Atunci Se asaza pe el Domnul, aratandu-i-Se
duhovniceste si salasluind duhovniceste in el, precum a binevoit a fagadui:
"Cela ce are poruncile Mele si le pazeste pe ele, acela este cel ce Ma iubeste:
si cel ce Ma iubeste, iubit va fi de Tatal Meu. De Ma iubeste cineva, a grait
El, cuvantul Meu va pazi; si Eu il voi iubi pe el, si Ma voi arata lui; si Tatal
Meu il va iubi pe el, si la el vom veni, si locas la dansul vom face" (Ioan 14,
21, 23).
Astfel,
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] Se asaza pe insusirile firesti ale omului care s-a supus Lui, care si-a insusit
invatatura Lui cea atotsfanta, si il aduce, sezand pe el, in cetatea
duhovniceasca a lui Dumnezeu, in Ierusalimul al carui ziditor este Dumnezeu, nu
omul.
Multimea Il primeste pe Mantuitorul in Ierusalim cu aceste cuvinte:
"Osana Fiului lui David; binecuvantat este Cel ce vine intru numele Domnului!
Osana intru cei de sus!" (Matei 21, 9).
Invierea
lui Lazar era cauza careia i se datora, in cea mai mare masura, aceasta
primire insufletita. Dar sa nu uitam, ca acelasi popor care-L slavise si-L
primise ca pe un imparat, peste cateva zile va striga, incitat de farisei si de
carturari: "Rastigneste-L! Rastigneste-L!".
Evreii care participau la aceasta sarbatoare,
asteptau de la Hristos sa fie un conducator care sa modifice situatia politica
in folosul lor, si nu un Dumnezeu coborat printre oameni, spre a-i izbavi de
pacat. E adevarat ca au existat si multi iudei care s-au daruit Domnului,
crezand in El fara sovaiala.
Dupa modelul multimii din cetatea Ierusalimului
care l-a intampinat pe Mantuitorul cu ramuri de finic,
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] a randuit ca in aceasta zi sa imparta
credinciosilor ramuri de salcie binecuvantate.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] simbolizeaza biruinta asupra mortii prin
invierea lui Lazar si prevestesc biruinta asupra mortii prin Invierea lui
Hristos.
In
duminica
Floriilor, Biserica a randuit sa fie dezlegare la peste. In seara acestei
duminici, incep
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] din
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link].